Employer branding – poznaj narzędzia budowania swojej marki pracodawcy

Employer branding

Większość osób szukających pracy weryfikuje swojego potencjalnego pracodawcę, np. sprawdzając opinię o danej firmie czy jej aktywność w mediach społecznościowych.

Warto pamiętać, że przeprowadzając rekrutację na określone stanowisko, nie tylko pracodawca ma wybór, pracownik także go ma i z niego korzysta. 69% kandydatów nie przyjęłoby pracy dla firmy o negatywnej reputacji, nawet w sytuacji, gdyby nadal pozostawali bez zatrudniania. Rozwój rynku pracy, niska stopa bezrobocia w Polsce oraz zmieniające się oczekiwania wobec pracodawców sprawiają, że mamy dziś rynek pracownika. To dobrze, bo trwa zdrowa rywalizacja i walka o dobrego specjalistę, a to powoduje poprawę warunków zatrudnienia.

Przedsiębiorstwa o złej reputacji, które nie dbają o własny PR, a w przypadku pojawiających się kryzysów nie „gaszą pożarów” lub próbują to robić, ale nieefektywnie, z pewnością będą miały o wiele trudniej, aby pozyskać najlepszych pracowników z rynku. Budowanie dobrego PR, to nie tylko działania zewnętrzne, ale i te wewnątrz firmy. To jak traktowani są pracownicy, jaki jest ich komfort pracy, relacje z pracodawcą oraz jaka jest integracja zespołu, ma wpływ na jakość komunikacji oraz wizerunek firmy. Niesamowicie ważne jest budowanie dobrych relacji wewnątrz, przeciwdziałanie mobbingowi, dyskryminacji oraz umożliwianie rozwoju pracownikom, a także indywidualne podejście do każdego z nich.

Narzędzia employer brandingu

Na każdym etapie kontaktu pracownika czy potencjalnego pracownika z firmą (marką) warto zadbać o jak najlepszy jej wizerunek, stosując między innymi takie działania jak:

Ogłoszenia rekrutacyjne – skonstruowane w odpowiedni sposób. Najlepiej gdy zawierają: sprecyzowane oczekiwania od potencjalnego pracownika, zakres zadań oraz widełki płacowe czy też dodatkowe benefity, które oferuje firma.

Miejsce na stronie firmowej – Powinno się na niej znaleźć miejsce na aktualne ogłoszenia o pracę, ale nie tylko. Dobrze jest też pokazać aktywność firmy, np. zdjęcia z targów lub innych wydarzeń branżowych, w których zespół bierze udział, sukcesy i osiągnięcia firmy itp.

Media społecznościowe – powinny być doskonałą wizytówką firmy, narzędziem komunikacji oraz budowania społeczności w ogół firmy/ marki. Obecność na Linkedin czy Facebooku można uznać za „niezbędnik”, nie mówiąc już o pozostałych serwisach społecznościowych.

Targi pracy – to świetne miejsce, aby pokazać się na rynku zwłaszcza wśród młodych osób rozpoczynających życie zawodowe.

Media branżowe – Pokazywanie się w branży to także budowanie swojej pozycji eksperta, poprzez zabieranie głosu w mediach czy na eventach.

Dni otwarte, praktyki i staże – Pozwalają na pokazanie firmy na lokalnym rynku pracy. Dawanie szansy młodym osobom , które bardzo często mają mnóstwo zapału do pracy, nie mają jeszcze syndromu wypalenia zawodowego i chcą dać z siebie jak najwięcej, to wspaniała rzecz. Stażyści, absolwenci dopiero po studiach, mogą wnieść do firmy świeże pomysły, akademicką wiedzę oraz nowe spojrzenie na różne sprawy. Młode osoby częściej też migrują od firmy do firmy, zdobywając pierwsze doświadczenia, poszukując „swojego” miejsca. Dlatego, takie osoby są też świetnym „nośnikiem” informacji  o pracodawcy – warto mieć to na uwadze. 🙂

Spotkania integracyjne i szkolenia – wspólne działania zespołu, szkolenia oraz okazje do lepszego poznania się integrują zespół, budują lepszą atmosferę i komunikację w firmie. Szkolenia pozwalają na poszerzenie wiedzy, umiejętności, a tym samym zwiększanie wartości pracownika dla firmy. Pozwalają też na wspólne spotkanie pracowników w oderwaniu od rutynowej pracy oraz integrację. Szkolenia pozwalają na rozwój i zwiększenie motywacji pracownika. Dlatego tak warto w to zainwestować.

Wśród pozostałych działań wspomagających budowanie marki pracodawcy są także, wszelkiego rodzaju działania CSR, wykłady, eventy itp.

Dodaj komentarz