Jak efektywnie szukać pracy? Od czego zacząć?

Jak efektywnie szukać pracy_Od czego zacząć

Są osoby, które wysyłają kilka ofert i to wystarcza, aby dostać pracę. Jednak, wiele osób spotyka się z problemem odbijania się od ściany, wysyłając dziesiątki czy nawet setki CV otrzymując znikomy odzew lub ciszę. Dzieje się tak nie bez powodu.

Zatem jak znaleźć pracę odpowiednią i dopasowaną do naszych oczekiwań? Zależy to od wielu czynników, min. doświadczenia, umiejętności zaprezentowanych w odpowiedni sposób, stanowiska na jakie chcemy aplikować, branży, a także sposobu szukania. Wiadomo, że świetny specjalista z bogatym doświadczeniem zawodowym może spodziewać się dużego odzewu, lecz już osoby bez doświadczenia lub wykształcenia kierunkowego mogą mieć o wiele trudniej. Warto przeanalizować swoje CV oraz własną sytuację zawodową. Warto także poradzić się bardziej doświadczonych osób.

Kluczem do sukcesu zawodowego są umiejętności i doświadczenie, jednak bez dobrego CV pomimo kwalifikacji i doświadczenia może nie być łatwo się przebić.

Zdarza się, że rekruterzy mają naprawdę setki aplikacji na dane stanowisko, a wybrać muszą np. jedną czy dwie osoby. Następuje bardzo szybka selekcja, w której słabo przygotowane CV zwłaszcza osoby z niewielkim doświadczeniem, po prostu nie zostanie zauważone lub zostanie zignorowane. Warto rozpocząć budowanie własnej marki osobistej (tzw. Personal branding) – to szeroki temat na oddzielny wpis. Zanim przygotujesz swoje CV i rozpoczniesz poszukiwanie pracy, zastanów się jeszcze co chcesz robić, w którym kierunku chcesz się rozwijać, do czego masz predyspozycje oraz jaka praca Cię interesuje. Wysyłanie CV gdzie popadnie nie ma sensu. Takie działanie może nie przynieść zamierzonego efektu. Gdy już dokładnie określisz na jakie stanowiska chcesz aplikować oraz które branże Cię interesują, możesz rozpocząć przygotowanie swojego CV pod konkretne stanowisko, a najlepiej nawet pod konkretne ogłoszenie.

Zatem jak powinno wyglądać CV, aby było skuteczne?

Nie będę przedstawiać wszystkich zasad tworzenia CV, ale podam kilka wskazówek, na co warto zwrócić uwagę, by jakość dokumentu była jak najlepsza.

Zweryfikuj swoje CV!

  1. Przeczytaj swoje CV wiele razy, aby wychwycić ewentualne błędy literowe, stylistyczne interpunkcyjne itp. Możesz także poprosić kogoś, aby sprawdził twój dokument drugą parą oczu.
  2. CV jest twoją wizytówką, dlatego nie warto wpisywać tam wszystkiego. Możesz pominąć rzeczy nieistotne dla potencjalnego pracodawcy np. pracę sezonową przy zbieraniu jagód, jeżeli aplikujesz na stanowisko recepcjonistki.
  3. Doświadczenie zawodowe szereguj od ostatniego stanowiska pracy, do pierwszego. Wypisując doświadczenie podawaj najpierw stanowisko, a następnie nazwę firmy i zakres obowiązków.
  4. Umiejętności – podawaj je kolejno od najistotniejszych. Podkreśl te, które są najważniejsze na stanowisko, na które aplikujesz.
  5. Szkolenia, kursy i dodatkowe kwalifikacje – warto wpisać w osobnym punkcie, wymieniając te które są najistotniejsze pod względem danego stanowiska.
  6. Zainteresowania – wpisz je koniecznie, nawet gdy nie są związane ze stanowiskiem na jakie aplikujesz. Oczywiście nic na siłę, nie ma też sensu kłamać. Postaw na autentyczność i szczerość.
  7. Klauzula ze zgodą na przetwarzanie twoich danych osobowych zgodnie z ustawą – wpisz w stopce na każdej stronie CV lub na końcu dokumentu.
  8. Czytelność – zadbaj o odpowiednie odstępy pomiędzy liniami, polecam interlinię 1,5. Przeważnie taką stosuję w większości dokumentów tworzonych w Wordzie. Poszczególne sekcje w CV powinny być zatytułowane i oddzielone odstępem. Gotowe CV zapisz najlepiej w pliku PDF, aby mieć pewność, że dokument nie zmieni swojej formy po otwarciu przez inną osobę (rekrutera) np. w innym programie.
  9. Czcionkafont – z tych , które z pewnością masz na swoim komputerze polecam Arial – jest prostym, estetycznym, bezszeryfowym fontem i pasuje do dokumentów. Możesz poszukać też ciekawych czcionek np. na Google Fonts, gdzie pobierzesz je za darmo.
  10. Przygotuj własne portfolio zrealizowanych prac (graficznych, copywriterskich, publikacji medialnych, wideo lub innych dzieł), jeżeli takie posiadasz. Jeśli jeszcze nie masz żadnych projektów do pokazania, postaraj się aby stworzyć coś przykładowego, niekoniecznie musi to być projekt komercyjny. Chodzi przede wszystkim o pokazanie tego co potrafisz.

Jeżeli nie masz pomysłu na CV, albo brakuje Ci czasu, możesz skorzystać z mojego darmowego szablonu, który przygotowałam dla Ciebie. 🙂

Pobierz szablon –>  Wzór CV

Portale z ogłoszeniami pracy, które polecam:

  • Linkedin.com (oferty z całego świata od międzynarodowych korporacji, ale też średniej wielkości firm krajowych. Znajdziesz tu oferty na wysoko wyspecjalizowane stanowiska, ale także staże.)
  • Pracuj.pl
  • Infopraca.pl
  • Olx.pl
  • A także grupy na Facebooku – lokalne i branżowe.

A co z Powiatowym Urzędem Pracy?

Rejestrować się czy nie?

Pomimo niskiej stopy bezrobocia w naszym kraju istnieje tzw. bezrobocie nierejestrowane (ukryte), które nie jest podawane w statystykach. Moim zdaniem, dzieje się tak dlatego, że Urzędy Pracy nie mają wiele do zaoferowania, a nawet czasami nic nie są w stanie pomóc. Jedynie zajmują czas, który moglibyśmy wykorzystać na efektywne szukanie pracy.

Tony dokumentów do wypełnienia w urzędzie, czekanie w kolejkach, nie mówiąc o dojazdach, bo nie każdy ma PUP koło domu. Kilkakrotnie rejestrowałam się w PUP, w moim otoczeniu także są osoby, które korzystały z usług tej instytucji i za każdym razem bez wyjątku był to stracony czas. Oczywiście osoby, które np. korzystają z dotacji na założenie firmy z PUP nie mogą powiedzieć, że straciły czas zyskując pieniądze, lecz nie każdy może (są ściśle określone wymagania, które nie każdy może spełnić) lub chce podejmować działalność gospodarczą. Nie słyszałam, aby ktokolwiek znalazł pracę dzięki PUP. Szczerze odradzam tę instytucję, chyba że chcesz lub musisz skorzystać z ubezpieczenia zdrowotnego, albo przysługujących Ci świadczeń socjalnych. Zastanów się, przeanalizuj swoją sytuację i podejmij decyzję najlepszą dla Ciebie. 🙂

Dodaj komentarz