Nie daj się wykorzystywać – 10 wskazówek jak pracować efektywnie

Jak pracować efektywnie

Nadmierna uległość w pracy może doprowadzić Cię do katastrofy. Nie daj się wykorzystywać. Trzeba wiedzieć kiedy powiedzieć NIE, nie zrobię tego dla Ciebie, bo mam już sporo swoich zadań, które są ważne i pilne do wykonania, albo zrobię to, ale dopiero np. w czwartek. Umiejętność priorytetyzacji zadań to kluczowa sprawa w efektywnym zarządzaniu swoją pracą.

O tym jak priorytezować zadania pisałam już jakiś czas temu. Post na ten temat można znaleźć tu–>  Zarządzanie czasem. Co ryzykujesz pracując w chaosie, dając sobie wejść na głowę lub biorąc na siebie więcej niż jesteś w stanie wykonać? W najgorszym wypadku możesz stracić zdrowie lub w lepszym pracę albo premię. Zatem, jak pracować efektywnie?

  1. Priorytetyzuj zadania i wykonuj je kolejno według ich ważności i pilności.
  2. Nie pozwalaj sobie na dokładanie zadań, których nie jesteś w stanie wykonać w ogólne lub wykonać na czas, bo masz 30 innych ważniejszych, które są pilne, albo na wczoraj – coś za coś.
  3. Organizuj swoją pracę, planując zadania, wpisując je w harmonogram.
  4. Nie rób niczego na ostatnią chwilę, nie odkładaj rzeczy na później jeśli możesz wykonać je teraz.
  5. Staraj się odizolować od bodźców, które utrudniają pracę. Jeżeli np. w otoczeniu, w którym pracujesz jest hałas, który Cię dekoncentruje, skorzystaj z słuchawek włączając muzykę pomagającą Ci się skupić.
  6. Nie daj się wciągać w niepotrzebne rozmowy czy plotki. Jeżeli koledzy czy koleżanki rozmawiają o pierdołach i próbują wciągnąć Cię w niepotrzebne dyskusje, w trakcie pracy, nie daj się oderwać od zadań, które i tak musisz wykonać. Chyba, że masz akurat należną przerwę.
  7. Korzystaj z aplikacji do zarządzania zadaniami/projektami – jest ich wiele na rynku. Ja korzystam z Trello, które u mnie się sprawdza.
  8. Staraj się optymalizować procesy. Szukaj sposobów, które mogą przyspieszyć wykonywanie niektórych czynności. Np. Ja skróciłam czas wysyłki mailingu, który wykonuję średnio 2 razy w miesiącu z 50 minut do 30-35, a to dzięki metodzie, którą sobie wypracowałam.
  9. Utrzymuj porządek w plikach na komputerze. Możesz dzięki temu zaoszczędzić sporo czasu, nie tracąc go na szukanie dokumentów. Wystarczy podpisywać każdy plik, przydzielając go do odpowiedniego folderu, który również jest dobrze opisany i znajduje się w odpowiednim miejscu. Stwórz strukturę plików.
  10. Przywiązuj dużą wagę do rzetelnego i terminowego raportowania swojej pracy. Dzięki temu udokumentujesz to co robisz, mogąc z łatwością sprawdzić zakres wykonanej pracy np. sprzed roku. Klient również zyska otrzymując od Ciebie uporządkowane podsumowanie wykonanych działań, które da mu lepszy obraz świadczonych usług czy efektów z wykonanej pracy.

2 Comment

  1. Ważne wskazówki, szczególnie ta o rozpraszaczach… ile czasu się na to traci każdy wie.

  2. Część z podanych wskazówek stosuje np. planuje, to co mam do wykonania; najpierw robię to, co jest najważniejsze.

Dodaj komentarz