10 dobrych praktyk w relacjach z klientami

Dobre praktyki w relacjach z klientami

Świadczysz usługi lub sprzedajesz je. Zależy Ci na pozyskiwaniu nowych klientów oraz utrzymaniu dotychczasowych. Twoi klienci szukają alternatywy i otrzymują oferty konkurencyjne. Klienta łatwo stracić jeżeli nie dążymy do udoskonalenia naszych usług i nie tworzymy wartości dodanej. Ludzie często głośniej mówią o tym, że są niezadowoleni niż o tym, że zostali dobrze obsłużeni. Dlatego jeden niezadowolony klient może zrobić nam niezły black PR.

Bazując na wieloletnim doświadczeniu w relacjach z klientami biznesowymi zarówno po stronie sprzedaży jak i obsługi marketingowej, administracyjnej czy nawet windykacyjnej, postanowiłam przygotować listę 10 sposobów na to jak najlepiej zadbać o klienta oraz przyczynić się do tego, że będzie on skłonny do polecania naszych usług.

  1. Poznaj potrzeby klienta. Zadając pytania otwarte możesz zebrać więcej informacji i dzięki temu rozpoznać dokładne potrzeby, aby przygotować najlepiej dopasowana ofertę. Słuchaj i analizuj co mówi klient i dopytuj.
  2. Bądź w kontakcie z klientem, budując i utrzymując długofalowe relacje. Wspieraj klienta i doradzaj profesjonalnie.
  3. Znaj swoich konkurentów, ich wady i zalety, słabe i mocne strony. Nie przestawaj obserwować rynku na którym działasz, dzięki temu nic cię nie zaskoczy, a ty będziesz w stanie przygotować dobrą ofertę i sprzedać ją z pewnością i przekonaniem.
  4. Informuj swoich klientów o nowych możliwościach, rozwijaj swoje umiejętności i zakres usług, aby poszerzać ofertę.
  5. Elastyczne podejście do klienta, to ważny element obsługi po-sprzedażowej jak i na etapie samej sprzedaży.
  6. Dąż do perfekcji wykonywanych usług i utrzymuj jak najwyższą ich jakość. Pozwoli to na zatrzymanie dotychczasowych klientów i pomoże w napływie kolejnych.
  7. Reaguj szybko w sytuacjach kryzysowych. W przypadkach kryzysowych, gdy klient zgłasza niezadowolenie czy reklamację należy sytuację natychmiast rozwiązać.
  8. Najlepiej ustalić już na samym początku dokładne i jasne warunki współpracy, aby uniknąć w przyszłości nieporozumień, niedomówień, reklamacji czy wykorzystywania przez klienta naszego niedbalstwa. Np. jeżeli nie określimy w umowie okresu wypowiedzenia, klient może zrezygnować z dnia na dzień, a my stracimy płynność finansową (w przypadku np. usług ciągłych).
  9. Zabezpieczenie finansowe. W przypadku gdy np. klient zamawia u nas usługę bądź produkt wymagający poniesienia przez nas sporych kosztów warto wtedy pomyśleć o zaliczce przed rozpoczęciem świadczenia usługi lub/oraz skonstruowaniu odpowiedniej umowy na piśmie. Osobiście preferuję spisywanie ustaleń w formie umowy na pisemnej, bo to bezpieczniejsza opcja.
  10. Daj klientowi więcej niż by oczekiwał. To może być profesjonalne doradztwo, możesz zaproponować np. kupon rabatowy na inne usługi jakie oferujesz, albo zaproponuj usługę komplementarną na próbę np. za free na tydzień, 2 tygodnie czy miesiąc. Takie działanie może przekonać do skorzystania z dodatkowych usług, a ty zarobisz więcej w dłuższym okresie i do tego klient będzie zadowolony.

Dodaj komentarz