Media tradycyjne – jaka jest ich przyszłość?

Przyszłość mediów

Prasa drukowana – kto to czyta?

W ostatnim czasie przekonałam się, że prasa drukowana wciąż żyje, że są ludzie, którzy ją czytają oraz przedsiębiorcy wykorzystujący ten kanał komunikacji, aby dotrzeć do grupy docelowej. Poznając ludzi piszących dla prasy zainteresowałam się tematem mediów oraz trendami ich rozwoju.

Ze względów zawodowych, w ostatnim miesiącu zdarzyło mi się przejrzeć dwutygodnik lokalny. Chociaż przez ostatnie kilka lat (nie licząc ostatniego miesiąca) nie miałam w ręku żadnej gazety codziennej, czy tygodnika, przez co zapomniałam już nawet o istnieniu prasy drukowanej, bo przecież te wszystkie informacje z gazet są w internecie. Jedynie dwa razy w roku zdarza mi się kupować dwumiesięcznik – Business English.

Z moich obserwacji wynika, że prasę drukowaną czytają przede wszystkim osoby z pokolenia moich rodziców. Codzienna prasa drukowana lub tygodniki, jako narzędzie marketingowe sprawdzają się w przypadku, gdy chcemy dotrzeć do ludzi w średnim wieku lub starszych. Osobiście nie spotkałam nikogo w moim wieku, kto czytałby prasę drukowaną, szczególnie dzienniki, czy tygodniki. Natomiast tradycyjna telewizja mogłaby dla mnie nie istnieć, bo telewizor  włączam wyjątkowo, gdy transmitują jakiś mecz naszej reprezentacji, albo czasami do śniadania, w weekend, tylko po to aby coś leciało. Statystycznie oglądam TV około 30 min. tygodniowo, a mogłabym nie oglądać wcale. Wszystko co potrzebuję mam w internecie, więc po co mam korzystać z mediów takich jak prasa drukowana czy telewizja? Radia nie słucham w ogóle. Kiedyś, gdy korzystałam z komunikacji samochodowej, siedząc w aucie powyżej 30 min., to włączałam radio, ale teraz gdy korzystam wyłącznie komunikacji miejskiej, jeżdżąc głównie tramwajami, na krótkie trasy to już nawet radia nie włączam. Czasami odpalę muzykę na Spotify, albo z YouTube.

Obserwuję trend odchodzenia od mediów tradycyjnych, również przez reklamodawców. Chyba że mamy doczynienia z dużym budżetem reklamowy, wtedy tradycyjne media są tam wpisane jako jeden z wielu elementów reklamowych, w przypadku, gdy chcemy trafić do określonej grupy odbiorców lub bardzo zróżnicowanej grupy osób. Dotarłam do danych przedstawionych przez Bibliotekę Narodową, w raporcie za 2015 rok, gdzie podano, że prasę lub wiadomości w internecie czyta w naszym kraju 51% społeczeństwa. Biorąc pod uwagę aktualne trendy (wzrost liczby użytkowników internetu, wzrost liczby użytkowników urządzeń mobilnych w ostatnich latach, rozwój telewizji internetowej itp.), czytelnictwo druku może przejść wkrótce do historii. Coraz rzadziej widzę w komunikacji miejskiej ludzi czytających gazetę, za to osób gapiących się w smartfony jest całe mnóstwo. Zatem kto czyta prasę drukowaną? Na podstawie dostępnych danych oraz obecnych trendów, można przypuszczać, że największa grupa czytelników prasy drukowanej może znajdować się w grupie wiekowej 40+, głownie wśród osób w wieku emerytalnym, które o wiele rzadziej korzystają z internetu.

uzytkownicy-internetu-2015 media

Wiele pisze się o trendzie spadku sprzedaży prasy drukowanej, w ostatniej dekadzie. Zatem czy warto wydawać nie małe pieniądze na reklamę w tym medium? Moim zdaniem warto, lecz tylko wtedy, gdy wiemy, że czytelnikami są ludzie będący naszą grupą docelową. Ostatnio usłyszałam od pewnego Pana, że jego firma musi być w prasie drukowanej, bo dzięki temu dotrze do potencjalnych klientów, którzy znajdują się w przedziale wieku 40 – 60 lat.

TV i radio

Coraz więcej ludzi ogląda filmy, seriale, czy programy rozrywkowe przez internet, bo tam widzą je bez reklam i kiedy chcą. Dotarłam również do źródeł, które podają, że w 2014 roku, w grupie wiekowej 16-24 lata oglądalność wideo w internecie przewyższyła oglądalność wideo w TV [Mediacom]. W internecie oglądamy to co chcemy, w dowolnym czasie, a reklamy blokujemy przez popularne wtyczki do przeglądarek. Z resztą takie serwisy jak Netflix w ogóle nie umieszczają reklam w filmach, czy serialach. Uwielbiam Netflixa. Seriale czy filmy, oglądam głównie tam. Informacje ze świata, czerpię z internetu, obserwuję również lokalne media, czy serwisy internetowe przez Twittera, czy Facebooka, a kanały edukacyjne, rozrywkowe, czy hobbystyczne są np. na YouTube.

Zatem, jak długo będzie istnieć telewizja tradycyjna? 20 lat? Może 30 lat? Gdybym miała się z kimś o to założyć to typowałabym ok. 15 lat. Prasa drukowana przypuszczam, że podobnie. Natomiast dla radia wróżę dłuższą żywotność z tego względu, że jest darmowe i można go słuchać na wszelkiego typu urządzeniach mobilnych 🙂

1 Comment

  1. Ja gazety, za którą zapłaciłam nie miałam w ręku od… nawet nie pamiętam kiedy… Chyba w 2012 lub ..13 kiedy to prenumerowałam Poradnik Domowy. Teraz większość tygodników, dwutygodników i miesięczników składa się z reklam, które za darmo dostaję w gazetkach Hebe, czy Rossmana. A codzienne wiadomości docierają do mnie przez radio w samochodzie lub portale internetowe…

Dodaj komentarz